استانی 14:07 - 03 مهر 1397
مدیر کل راه و شهرسازی استان قم خبر داد: با وجود مشکلات فراوان به خصوص مسائل امنیتی که به دلیل استقرار پادگان ها با رایزنی و تعاملاتی که با مسئولین انجام شده است، به زودی خط جدیدی به این جاده افزوده شده و جاده قدیم قم-تهران، چهار خطه می شود.

جاده قدیم قم_تهران چهار خطه می‌شود

به گزارش ایسنا‌، حسن صبوری امروز در نشست خبری که در خانه مطبوعات استان قم برگزار شد، عنوان کرد: یکی از مشکلات مهم در زمینه راه استان قم، به اشباع رسیدن جاده ها و راه های استان در ایام خاص و تعطیلات است که این معضل باید پیگیری و حل شود.

وی گفت: طبق آمار راهداری، اتوبان قم-کاشان، کمربندی 72 تن به سمت امامزاده شاه جمال(ع) و بزرگراه قم-سلفچگان از مسیرهای پر تردد راهی استان قم هستند که در ایام خاص ترافیک سنگینی را در این راه‌ها شاهد هستیم.

مدیر کل راه وشهرسازی استان قم  با اشاره به اینکه یکی از دلایل ترافیک در راه‌های استان قم، عدم استفاده از وسیله نقلیه عمومی است اظهار کرد: باتوجه به اینکه هنوز قیمت بنزین و هزینه‌های استفاده از وسیله نقلیه شخصی پایین‌تراز هزینه‌های استفاده نقلیه عمومی است، مردم در سفرها وسیله نقلیه خود را بر قطار، هواپیما و.. ترجیح می دهند و همین مسئله بار ترافیکی زیادی را به جاده‌ها وارد می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از دلایل حجم بالای تردد در راه های استان، این است که استان قم در مسیر شاهراه 17 استان قرار گرفته؛ وجود مراکز حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و بُعد مذهبی استان نیز بر این امر افزوده است.

صبوری با بیان اینکه احداث کمربندی قم به تصویب رسیده است، بیان کرد: این پروژه در شورای برنامه‌ریزی استان قم مصوب شد و با رایزنی‌هایی که انجام شد، پروژه کمربندی استان در ردیف بودجه سنواتی دولتی قرار گرفت اما از آن جا که برآورد هزینه‌های این پروژه بسیار بیشتر از بودجه‌ی دولتی پیش‌بینی شده است، نیاز به همکاری با بخش خصوصی است.

مدیرکل راه و شهرسازی تاکید کرد: برای اینکه پروژه کمربندی قم هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد باید بخش خصوصی نیز وارد همکاری شود که در این راستا چند شرکت خصوصی پیشنهاد همکاری داده‌اند و البته هنوز هیچ قراردادی با این شرکت‌ها انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه کمربندی قم، حدود 110 کیلومتر است و در سه فاز انجام می‌شود؛ این کمربندی شامل مسیرهای اتوبان 11.8 به سمت مسیر قم-تهران، قم-جعفریه و قم سلفچگان بوده و ابتدا از زیر فرودگاه به سمت پشت پردیسان، سپس به سمت جاده امیرکبیر، جاده قم-گرمسار عبور کرده و نهایتا به قم-تهران می‌رسد.

صبوری بیان کرد: در صورت عقد قرارداد با هر کدام از شرکت‌های خصوصی، امتیازاتی از قبیل تبلیغات، عوارض و احداث مجتمع‌های بین راهی در محدوده زمانی مشخص، به آن بخش تعلق می‌گیرد.

مدیر کل راه و شهرسازی گفت: از 15 سال پیش، برخی از کارشناسان به این نتیجه رسیدند که با این حجم از تردد در اتوبان قم-تهران، این اتوبان کارایی قبل را ندارد اما تصمیم خاصی جهت رفع این مشکل اتخاذ نشد.

وی تصریح کرد: احداث اتوبان هایی از قبیل اتوبان قم-گرمسار توانست حجم قابل توجهی را از بار ترافیکی اتوبان قم-تهران بکاهد، اما با این وجود باید تصمیمی جهت کاهش بار ترافیکی این اتوبان مهم گرفته شود.

صبوری ادامه داد: عریض کردن اتوبان قم-تهران و افزودن یک لاین بر لاین‌های موجود این اتوبان از پیشنهاداتی بوده که مطرح شده است اما به طور کلی تصمیم گیری در این خصوص تنها در حد مطرح کردن پیشنهادات بوده است اما رفع مشکلات مربوط به این مسئله، اخیرا در طرح جامع مطالعاتی استان قم دیده شده است.

وی از چهار خطه شدن جاده قدیم قم-تهران خبر داد و گفت: با وجود مشکلات فراوان به خصوص مسائل امنیتی که به دلیل استقرار پادگان‌ها در عریض کردن این جاده وجود داشت، با رایزنی و تعاملاتی که با مسئولین انجام شده است، به زودی خط جدیدی به این جاده افزوده شده و جاده قدیم قم-تهران، چهار خطه می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم در رابطه با اتصال جاده پردیسان به اراک گفت: در مسیر این جاده به دلیل وجود رودخانه قم، نیاز به احداث یک پل 120 متری است که با تامین اعتبار و رفع مسئله تملکات اراضی، این پروژه نیز تکمیل می‌شود.

صبوری در خصوص طرح احداث جاده جمکران به مشهد اردهال اظهار کرد: چند راه پیشنهادی برای عبور این جاده از سوی کارشناسان مطرح شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است که بهترین مسیر آن، وشنوه در نظر گرفته شد؛ طبق بررسی های انجام شده این پروژه، حدود 64 میلیارد هزینه اجرایی دارد.

وی در رابطه با قطار شهری قم نیز گفت: طبق اصول کارشناسی جهانی، مترو یا همان قطار شهری باید برای مردم یک شهر منفعت داشته باشد، نه اینکه خارج از محدوده قلب شهر احداث و اجرا شود؛ اما برخی مسئولین به دلایلی با بخش آنتنی بودن مترو در قلب شهر مخالفت کرده و این مسئله از اولویت پروژه قطار شهری قم خارج شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم در پایان تصریح کرد: آن قسمت از مترو که خارج از محدوده شهری می‌شود در حال انجام است و اخیرا کارگاه اجرایی این پروژه در قسمت شهرک مهدیه و هم چنین اطراف کوه دوبرادران مشغول به فعالیت است.

انتهای پیام


9918834
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است