گوناگون 12:26 - 10 اردیبهشت 1396
بعد از استقبال گسترده از انواع طرح‌های « مهربانی»‌ که به‌صورت خودجوش توسط مردم اجرا شده است، این‌روزها ۲ طرح جالب دیگر تحت عنوان «سبد میوه مهربانی» و «طرح میوه رایگان» در اکثر میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در حال اجراست.

سبد میوه مهربانی، سبدی است که روزانه چندین مرحله توسط مسئولان میادین میوه و تره‌بار پر می‌شود و نیازمندان به‌خصوص کودکان و سالمندان می‌توانند از میوه‌های این سبد بردارند. در طرح میوه رایگان هم کودکان تشویق می‌شوند با مصرف میوه، این خوراکی سالم را جایگزین تنقلات مضر دیگر کنند. جالب اینکه این دو طرح با استقبال شهروندان و مشتریان مراکز میوه و تره‌بار هم همراه شده و علاوه بر کارمندان و فروشندگان میادین، مردم هم به‌طور خودجوش از خریدهای شخصی‌شان نسبت به پرکردن سبد میوه مهربانی و سبد سلامت اقدام می‌کنند. عبدالحسین رحیمی، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار که با ایده شخصی‌اش این دو طرح جالب را وارد میادین کرده، درباره ایده‌هایش بیشتر توضیح می‌دهد.

  • شما به تمامی مسئولان میادین میوه و تره‌بار گفته‌اید که سبد میوه مهربانی را در حمایت از طرح ترویج مهربانی ایجاد کنند؛ لطفا درباره این ایده و طرح بیشتر توضیح بدهید.

در حقیقت این طرح یک پویش مردمی است که شهروندان محترم در کنار خرید، خود به‌منظور حمایت از اقشار کم درآمد و محروم و کمک به نیازمندان جامعه قسمتی از خریدهای خود را داخل این سبدها قرار می‌دهند. این سبد‌ها با شعار «می‌توانی اهدا کن، نیازی داری بردار» در بیشتر میادین و بازارها در حال اجراست و خوشبختانه تا به امروز استقبال گسترده‌ای از این طرح صورت گرفته است.

  • چه چیزی باعث شد تا دغدغه شکل‌گیری این طرح درذهنتان شکل بگیرد؟

محرومیت، واقعیتی اجتماعی است که متأسفانه بسیاری از مردم با آن دست به گریبان هستند. سبد مهربانی بهانه‌ای است که نشان بدهد در این دنیای پرمشغله هنوز هم انسانیت و محبت فراموش نشده است. رسیدگی و دستگیری از نیازمندان و افراد بی‌بضاعت جامعه وظیفه همه مسئولین و افراد توانمند جامعه است. این طرح تنها یک ایده از طرف ما بود و خود مردم نشان دادند که تا چه میزان در چنین برنامه‌هایی فعال و دلسوز هستند. این حرکت خودجوش با مشارکت شهروندان خیر و نیکوکار و با محوریت حفظ کرامت انسانی است هرچند نتواند گره زیادی از مشکلات را باز کند اما تلنگری است که هر کس هرچه برایش مقدور است به دیگران کمک کند.

  • ظاهرا پیش از گسترده‌شدن مشارکت‌های مردمی، این طرح ابتدا از طرف مسئولان میادین اجرا می‌شد و سبدها توسط غرفه‌داران هر بازار پر می‌شد. چه شد که مردم هم در این پویش اجتماعی وارد شدند؟

دقیقا همینطور است. این طرح قبلا به‌صورت دیگری در میادین و بازارها اجرا می‌شد و بهره‌برداران هر غرفه برخی از محصولات خود را در داخل سبد و بیرون از غرفه جهت استفاده قشر کم‌درآمد جامعه می‌گذاشتند. سازمان میادین در ابتدا در راستای مسئولیت‌پذیری اجتماعی این طرح را تدوین و اجرا کرد. با این حال خیلی زود مردم به این پویش پیوستند و بدون اینکه مسئولان میادین از آنها بخواهند خودشان اقدام به پرکردن سبدهای مهربانی کردند. بر همین اساس حالا این طرح متعلق به سازمان میادین و میوه و تره‌بار نیست و ما آن را اقدامی اجتماعی از طرف مردم معرفی می‌دانیم.

  • آماری از اجرای این طرح و طرح‌های مشابه در میادین مختلف دارید؟

هم‌اکنون این طرح در 160میدان و بازار در حال اجراست. همچنین علاوه بر سبد مهربانی طرح میوه رایگان جهت استفاده کودکان و جایگزینی تنقلات مضر در 108میدان و بازار اجرا می‌شود.

  • تا حالا با بازخوردهای جالبی از سوی مردم مواجه شده‌اید؟

استقبال و حضور داوطلبانه مردم از طرح مذکور خوب بوده و از ظرفیت داوطلبانه بهره‌برداران و سایر خیرین نیز استفاده شده است؛ به‌طور مثال می‌توان گفت در یک روز بیش از 6000کیلوگرم میوه و سبزی توسط مردم در این سبد‌ها قرار می‌گیرد و بازخورد مطلوبی داشته است. جالب اینکه جامعه هنری نیز از این طرح استقبال کرده‌اند و ما از همراهی چهره‌ها در این طرح بسیار مسروریم. لازم است به این نکته اشاره کنم که در این طرح به حفظ کرامت و عزت نیازمندان توجه خاصی شده است و ما تأکید ویژه‌ای بر تکریم و حفظ آبروی نیازمندان داریم.

  • پیگیری شخصی‌ای هم برای اجرای درست طرح در میادین داشته‌اید؟

بله از شروع طرح، پیگیری لازم جهت اجرای هر چه بهتر سبد مهربانی در میادین و بازارها در دستور کار قرار گرفت و کلیه میادین اصلی ملزم به اجرای طرح شدند و اجرای طرح در بازارهای بزرگ و پر کشش ضروری شد، همچنین بازارهای مناطق جنوبی و محروم و حاشیه‌ای در اولویت قرار گرفت. جانمایی مناسب، تبلیغات و فرهنگسازی‌ و اطلاع‌رسانی مؤثر و تدوین شعار واحد به همراه پیام‌های ارزشی و تأثیر‌گذار و استفاده از حداکثر امکانات نسبت به اطلاع‌رسانی اولویت اصلی ما بود. همینطور ما تاکید کردیم که از مشارکت داوطلبانه شهروندان در داخل میادین و بازارها استفاده کنند.همچنین توجه کافی به کیفیت محصولات شود و از قراردادن محصولات بی‌کیفیت وغیر قابل استفاده که اغلب در انتهای ساعات پایانی کار جمع‌آوری می‌شود، روی سبد پرهیز و جلوگیری شود. همچنین پرداخت و دریافت هرگونه وجوه نقد از خیرین ممنوع است و مدیران و روسای میادین و بازارها موظف به نظارت بر نحوه استفاده از سبد مهربانی به‌صورت نامحسوس هستند.

  • پس از اجرای طرح سبدمهربانی در میادین میوه و تره‌بار، مدیران و مسئولان میادین با ایده‌گرفتن از این طرح اقدامات فرهنگی دیگری داشته‌اند؟

بله خوشبختانه میادین در کنار این طرح، اقدامات ابتکاری دیگری هم انجام داده‌اند که بعدها به سایر میادین هم منتقل‌شده و به شکل طرح‌های سراسری درآمده است. طرح میوه رایگان برای کودکان یکی از طرح‌هایی است که با ایده برخی از مراکز در کنار طرح سبد مهربانی در حال اجراست. حضور روزانه بیش از 500هزار نفر از شهروندان در سطح مراکز این سازمان جهت تأمین مایحتاج روزانه، این سازمان را از لحاظ فرهنگسازی‌ با دیگر سازمان‌ها متمایز کرده است به همین منظور در جهت فرهنگسازی، مصرف میوه به جای تنقلات مضر برای کودکان پیشنهاد شده است. همچنین طرح همیار مشتری یکی دیگر از طرح‌های خودجوش در میادین است. با توجه به حضور اقشار مختلف جامعه در میادین و بازارها جهت تأمین مایحتاج خود، این سازمان با به‌کار‌گیری افرادی تحت عنوان همیار مشتری به‌منظور ارائه خدمت مطلوب‌تر به شهروندان محترم اقدام کرده است که در این طرح افراد تعیین شده با لباس مشخص درصورت تمایل شهروندان محترم به‌صورت رایگان نسبت به حمل بار تا درب بازار اقدام می‌کنند. این طرح از سوی سالمندان مورد استقبال چشمگیری قرار گرفته است.


9056285
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است