استانی 12:36 - 28 اسفند 1396
یک مستند ساز:
کارگردان مستند "مشد عباس، بودن ... نبودن" گفت: مستند "مشد عباس، بودن ... نبودن" می خواهد نشان دهد که تمام کسب و کارهای خرد کنار رفتند و دیگر از آنها فقط یاد و خاطره ای در محله ها باقی مانده است.

از "مشد عباس ها" در محلات فقط خاطره ای مانده است

سید هاشم مرتضویان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص مستند "مشد عباس، بودن ... نبودن" اظهار کرد: سال گذشته عده ای از کسبه بافت های بومی نسبت به روند ایجاد فروشگاه های زنجیره ای در محلات گلایه داشتند. به همین دلیل پیشنهاد شد در خصوص چگونگی تغییر کسب و کار خرد و از بین رفتن آنها در محلات مستندی ساخته شود و تغییر وضعیت اقتصادی و معیشتی کسبه خرد بررسی شود.



وی افزود: موضوع پیشنهادی در ابتدا موضوع جذابی نبود، اما پس از تحقیقات میدانی متوجه شدیم تا چه اندازه این سوژه به خصوص از نظر اقتصادی، معیشتی و فرهنگ بومی محلات مهم و تاثیرگذار است. برای ورود فروشگاه های زنجیره ای به کشور و به خصوص اصفهان عجله شده است و این فروشگاه ها تاثیرات مخربی بر روی وضعیت معیشتی درون بافت بومی شهر گذاشته اند.



کارگردان مستند "مشد عباس، بودن... نبودن" ادامه داد: این فروشگاه های زنجیره ای بیشتر دولتی و نیمه دولتی هستند و زمین رایگان در اختیار دارند و عوارض پرداخت نمی کنند و کسبه خرد یک باره می دیدند که ناگهان یک فروشگاه بزرگ در محله آنها ایجاد شده و به شدت برای آن تبلیغ می شود.



مرتضویان تصریح کرد: مستند "مشد عباس بودن ... نبودن" می خواهد نشان دهد که تمام کسب و کارهای خرد مانند مشد عباس ها کنار رفتند و دیگر از آنها فقط یاد و خاطره ای در محله ها مانده است. سازندگان این مستند مخالفتی با توسعه شهری ندارند، اما جریانات پشت قضیه این فروشگاه ها موجب شده کسب و کار خرد از بین بروند و بخش خصوصی هم توان رقابت با آنها را نداشته باشد.



وی افزود: در این مستند نشان داده شده است که این فروشگاه ها برای تخفیفات دارای شگردهایی هستند برای مثال به دلیل این که زنجیره ای عمل می کنند به تولید کننده فشار می‌آورند که محصولات مختلف با این قیمت در فروشگاه ها به فروش برسد. این موضوع قیمت ها را کاذب می کند یا قیمت‌گذاری تقلبی را افزایش می دهد.



تهیه کننده مستند "مش عباس بودن ... نبودن" اضافه کرد: یک سال درگیر این سوژه بودیم و حتی تاریخ ورود فروشگاه های زنجیره ای در کل جهان را بررسی و با ایران مقایسه کردیم. ورود فروشگاه های زنجیره ای در تمام جهان ۳۵۰ سال طول کشیده است، اما این موضوع در ایران فقط ۳۵ سال به طول انجامیده. جالب اینجاست که در دنیا بخش خصوصی مسئول راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای است، اما در ایران این موضوع بیشتر در اختیار نهادهای دولتی و نیمه دولتی است.



مرتضویان خاطرنشان کرد: زمانی که مستند سازی می خواهد مستند بسازد باید پژوهش کند و این مستند یک مستند پژوهش محور است و امروز نزدیک به چهار ماه از تدوین آن می گذرد، این مستند به انتخاب برخی از مدیران و فعالان عرصه سینمای مستند، جهت انتخاب برترین فیلم سال در میان 50 فیلم منتخب قرار گرفته، هم چنین در حال حاضر این مستند در نظرسنجی های مردمی جزء ۵ فیلم برتر مستند سال  قرار دارد .

انتهای پیام


9720289
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است