ولی قلیچی در گفتوگو با ایسنا، از صالحآباد به عنوان یکی از مناطق محروم مرزی نام برد و عنوان کرد: فرماندار هر شهرستان با حکم وزیر آموزش و پرورش به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش آن شهرستان باید سیاستگذاری کلی را در این حوزه داشته باشد؛ در همین راستا با توجه به دغدغههایی که وجود داشت اولین جلسهای که پس از انتصابم به عنوان فرماندار صالحآباد برگزار شد، شورای آموزش و پرورش بود که تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ گردید.
وی در همین خصوص از تصویب طرح حذف مدارس کانکسی با استفاده از ظرفیتهای موجود در شورای آموزش و پرورش در این شهرستان خبر داد و گفت: اولین مشکلی که در آموزش و پرورش صالحآباد با آن مواجه بودیم مدارس کانکسی بود، که با تدابیر اتخاذ شده تاکید بر حذف این مدارس شد.
فرماندار صالحآباد عنوان کرد: با توجه به مهلت داده شده به آموزش و پرورش مقرر گردید طی دو تا سه ماه آینده مدارس کانکسی شناسایی و نسبت به حذف آنها اقدامات لازم صورت گیرد.
وی در خصوص شیوه حذف مدارس کانکسی بیان کرد: در این خصوص روش کوتاه مدتی پیشنهاد شد، که براساس آن در روستاهایی که ساختمان دهیاری است و امکان تبدیل شدن آن به مدرسه وجود دارد حتی به صورت موقت این کار صورت گیرد و در مناطقی هم که فاقد دهیاری هستند، بخشی از مساجد بزرگ آن روستا به طور موقت تبدیل به مدرسه شود و آموزش و پرورش نیز طی مدت دو سال با کمک خیرین به جای تمام مدارس کانکسی مدارس جدید را احداث کند.
قلیچی گفت: براساس آنچه شناسایی شده 18 کلاس درس در 12 روستا در کانکس تشکیل میشود که زمینه برچیده شدن آنها فراهم شده و مقرر گردیده اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان از مناطق جدیدی که میخواهد به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار گیرد، بازدید داشته باشد.
وی اظهار کرد: بدون شک اگر اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان و اداره آموزش و پرورش شهرستان به طور جدی به این موضوع وارد شود، حذف مدارس کانکسی به راحتی قابل انجام است.
فرماندار شهرستان صالحآباد بیان کرد: در این شهرستان مدارس خیرساز بسیار خوبی وجود دارد، به طوری که یک سوم مدارس این شهرستان با همت خیران احداث شده است.
وی در ادامه همچنین تصویب طرح پام (پشتیبانی ادارات از مدارس) در شورای آموزش و پرورش را از دیگر اقدامات ذکر کرد و افزود: براساس این طرح در هر مدرسه داخل شهر یک رئیس اداره به عنوان نماینده تام الاختیار فرماندار پشتیبان مدرسه قرار میگیرد.
قلیچی گفت: این رئیس اداره علاوه بر کمکهای فکری، مادی و معنوی به رونق و بهبود مدرسه کمک میکند، هرچند مدیران مستقل در صالحآباد کم داریم اما با همین تعداد اندک 17 مدرسه را در داخل شهر پوشش خواهیم داد.
فرماندار شهرستان صالحآباد عنوان کرد: بدون شک با این طرح بخش بسیاری از مشکلات مدارس، لااقل مشکلات مرتبط با حوزه مربوط به آن رئیس رفع خواهد شد.
هر مدرسه یک مزرعه
وی در ادامه به پیشنهاد طرح هر مدرسه یک مزرعه به منظور آموزش و ترویج کشاورزی، استفاده بهینه از منابع آبی به دانشآموزان و تامین هزینههای مدارس با کمک خیران اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط کشور و آموزش و پرورش و از سویی چون سرانهها کفاف هزینه مدارس را نمیدهد به همین دلیل باید به دنبال تامین منابع جدیدی برای مدارس باشیم.
قلیچی بیان کرد: چون صالحآباد قطب کشاورزی است و مالکان بسیاری داریم که هکتارها زمین دارند به همین دلیل با اجرای طرح هر مدرسه یک مزرعه تلاش میشود دانش جدیدی را به دانشآموزان منتقل کنیم و از سویی بتوانیم هزینه مدارس را تامین نماییم.
وی گفت: در این طرح به ازای هر مدرسه یک قطعه زمین توسط یک خیر صرفا برای بهرهبرداری از آن داده میشود تا دانشآموزان با کمک مدیر مدرسه این زمین را کشت، داشت و برداشت کنند و درآمد حاصل از آن صرف بهبود وضعیت مدرسه شود.
فرماندار صالحآباد افزود: در این طرح همچنین منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی، محیط زیست و آب منطقهای نحوه استفاده بهینه مصرف آب کشاورزی و کشت گلخانهای را نیز آموزش میدهند.
وی بیان کرد: تاکنون یکی از خیرین اعلام آمادگی نموده تا 5 هکتار زمین را در اختیار قرار دهد و به صورت پایلوت در تعدادی از مدارس اجرا شود، امیدواریم خیرین بیشتری کمک کنند و شاهد مستقل شدن مدارس و رفع مشکلاتشان باشیم.
زمینه اسکان معلمان فراهم میشود
قلیچی ادامه داد: باتوجه به اینکه شرایط منطقه ماندگاری معلمان در شهرستان صالحآباد بسیار کم است، معلمانی که میآیند بعد از دو تا سه سال درخواست انتقال دارند.
وی بیان کرد: براساس تدابیر اتخاذ شده تلاش میکنیم به معلمان و یا کارکنانی که تعهد دهند 5 سال در منطقه بمانند زمینه اسکان آنها را فراهم کنیم، زمینی با قیمت متعارف و تسهیلات در اختیارشان قرار دهیم تا انگیزه ماندن نیروی انسانی را در صالحآباد بالا ببریم.
فرماندار صالحآباد گفت: بدون شک باید برای نیروهایی که به این منطقه محروم میآیند مشوقهایی را داشته باشیم و انگیزه ایجاد کنیم اما اکنون این انگیزه و مشوقها در حوزه کارکنان دولت و معلمان وجود ندارد.
وی کمبود معلم به خصوص نیروی متخصص را از مهمترین مشکلات ذکر کرد و افزود: بسیاری از مدیران تخصصی هستند که این آمادگی را دارند، چند ساعت در هفته را به تدریس بپردازند و تخصصی درس دهند تا مشکلات این بخش از مدارس رفع شوند.
قلیچی بیان کرد: در حال حاضر عدم ماندگاری معلمان موجب شده با کمبودهایی مواجه باشیم، به طوری که بعد از یک ماه از شروع سال تحصیلی توانستیم در تمامی کلاسهای درس معلم داشته باشیم. اکنون از حدود یک هزار معلم 200 تا 300 معلم در مسیر مشهد، تربتجام با صالحآباد در رفت و آمد هستند.
انتهای پیام