گوناگون 12:26 - 10 اردیبهشت 1396
همشهری دو - زهرا کرمی:متولد ۷۲ است؛ ۲ رشته‌ای صنایع و علوم‌کامپیوتر. به قول خودش زیادی درس خوانده.

 وحید قنبرزاده متولد 69 است و فارغ‌التحصیل کارآفرینی. آنها همراه یک گروه از جوانان، رویدادهایی برگزار می‌کنند که در آنها افراد موفق از رشته‌ها و زمینه‌های مختلف، تجربیات و داستان‌هایشان را در سخنرانی‌هایی به اشتراک می‌گذارند. در حاشیه یکی از این رویدادها، گپی داشتیم با اهورا فتحی و وحید قنبرزاده، 2‌نفر از برگزارکنندگان خوشفکر و جوان این گروه اغلب‌شان از فارغ‌التحصیل‌های بهترین دانشگاه‌های کشور هستند.

  • چطور شد به فکر برگزاری رویدادهایی به این سبک افتادید؟

زمانی فکر می‌کردم حتماً باید رئیس‌جمهور بشوم که بتوانم تأثیرگذار باشم. بزرگ‌تر که شدم به این نتیجه رسیدم که خیلی جاها حتی رئیس‌جمهور هم کاری از دستش ساخته نیست. آگاهی اجتماعی باید بالا رود و آدم‌ها باید تکان بخورند. ما قبلا هم همایش برگزار می‌کردیم و ایده برگزاری رویدادهایی که شاید بتواند آدم‌ها را تکان بدهد یکی‌دو سالی در ذهنم بود. دوست داشتیم بتوانیم یک محتوای ویدئویی از تجربیات و داستان‌های چهره‌های موفق ایرانی داشته باشیم که همه فارسی‌زبان‌ها از دورافتاده‌ترین مکان‌ها بتوانند همه‌جا آن را تماشا کنند و از این تجربیات استفاده کنند.

  • چرا سراغ گرفتن امتیاز برگزاری تدکس نرفتید؟

فتحی: تدکس رویدادی مشابه تد است که هر کسی در دنیا می‌تواند امتیاز برگزاری آن را بگیرد ولی ویدئوی آن را خودش نمی‌تواند منتشر کند. تدکس‌های سراسر دنیا ضبط می‌شوند و برای تد ارسال می‌شوند یا در یوتیوب قرار می‌گیرند. خیلی‌هایشان انگلیسی‌زبان نیستند و نیاز به زیرنویس دارند. تا به‌حال بالای 50تدکس در ایران برگزار شده اما بعید می‌دانم کسی آنها را در ایران دیده باشد. جست‌وجوی یک یک این سخنرانی‌ها در یوتیوب دشوار است. اگر یکی را هم تصادفاً دیده باشید، بعید می‌دانم یوتیوب دومی و سومی را به شما پیشنهاد داده باشد. خیلی سخت می‌شود آنها را پیدا کرد. به این فکر می‌کردیم که چقدر خوب می‌شود که رویدادهایی برگزار کنیم که محتوایش ایرانی‌تر و کاربردی‌تر باشد.همه این مسائل در کنار هم باعث شد که گروهی تشکیل بدهیم و به‌طور جدی کار روی این رویدادها را آغاز کنیم. ما از قبل همدیگر را می‌شناختیم و قبلاً با هم همکاری کرده بودیم. وحید خودش قبلاً چندین رویداد برگزار کرده بود و در این زمینه برای خودش یک پا استاد شده بود.

قنبرزاده: مسئولیت برگزاری رویدادها بر عهده خودمان است اما انجمن علمی دانشگاه شریف و امیرکبیر و کانون کارآفرینی دانشگاه تهران خیلی کمک کردند.

  • چطور سخنران‌ها را پیدا می‌کنید؟

فتحی: به سختی (خنده). نه واقعا؛ پیدا کردن و دستچین‌کردن سخنران‌ها سعی و تلاش و پیگیری زیادی می‌خواهد. البته چون قبلا هم رویداد کارآفرینی برگزار می‌کردیم، بخش بزرگی از این آدم‌ها را از قبل می‌شناختیم و با آنها در ارتباط بودیم.

قنبرزاده: یک‌سری را هم دوستان به ما معرفی کردند. مثلا یکی از بچه‌ها در یک رویداد دیگر پای صحبت یک‌سخنران نشسته بود و او را به ما معرفی ‌کرد که فلانی خوب صحبت می‌کند. معمولا فهرستی از افراد داریم که از بین‌شان عده‌ای برای شرکت در رویداد کاندیدا می‌شوند و سراغ‌شان می‌رویم. برای همین بخش کارآفرینی و کسب و کار 50نفر را در فهرست داشتیم که 15نفر را از بینشان انتخاب کردیم.

  • این آدم‌ها از بهترین‌های کارآفرینی کشور هستند. هر کدام کسب و کار خودشان را دارند و وقت‌شان محدود است. چطور آنها را برای شرکت در رویداد راضی می‌کنید؟

فتحی: بله. سر این آدم‌ها شلوغ است ولی شاید 10، 20درصد سخنران‌ها معروف و سرشلوغ باشند. ما حد اقل با سه‌برابر این آدم‌ها صحبت کردیم. با بیش از 150نفر صحبت کردیم. یک عده قبول نکردند، یک عده گفتند وقت نداریم یا رویداد بعدی را می‌توانیم بیاییم.

  • چطور این آدم‌های سرشلوغ را برای سخنرانی راضی می‌کنید؟

قنبرزاده: ما به آنها می‌گوییم این سخنرانی از شما در تاریخ ثبت می‌شود و به یادگار می‌ماند. بعدها آیندگان تماشایشان می‌کنند. خیلی‌ها علاقه‌ای به سخنرانی نداشتند و جای دیگری هم نرفته بودند اما ما راضی‌شان کردیم در رویداد ما شرکت کنند. براساس تجربه می‌توانم بگویم برخورد اول با سخنران‌ها خیلی مهم است. اینکه این حس را به فرد القا کنی که می‌دانی هدفت چیست و می‌توانی به آن برسی. البته بعضی‌ها هم بودند که سخنرانی‌شان را کنسل کردند.

  • موضوع سخنرانی‌ها چطور انتخاب می‌شود؟

فتحی: مسئله اصلی، انتخاب درست سخنران‌ها و چینش درست آنهاست. ما آدم‌ها را انتخاب می‌کنیم و انتخاب موضوع را به‌عهده خودشان می‌گذاریم. آنها هستند که تصمیم می‌گیرند در چه حوزه‌ای تجربه‌ها و دانسته‌هایشان را به اشتراک بگذارند. ما می‌دانیم چه مدل حرف‌هایی برای مخاطب جالب است و حاضران را که بیشترشان جوان هستند به وجد می‌آورد اما دخالتی در انتخاب موضوع نمی‌کنیم.

  • برگزاری رویداد، کار سختی نیست؟ شنیدم یکی از سخنران‌ها می‌گفت برگزاری رویداد یکی از پراسترس‌ترین کارهای دنیاست. به کسب و کار دیگری فکر نمی‌کنید؟

قنبرزاده: عجب حرف درستی.

فتحی: 3-2 سال است که می‌گوییم این آخرین‌بار است که رویداد برگزار می‌کنیم. واقعا کار سخت و پردردسری است. ما به این شغل به‌عنوان حرفه اصلی نگاه نمی‌کنیم. ما هرکدام کسب و کارهای خودمان را داریم. من برای موبایل، بازی طراحی می‌کنم و وحید در یک شرکت صنعتی در حوزه فناوری اطلاعات مشغول است.


9056287
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است