اقتصادی 23:00 - 13 آذر 1395
باشگاه خبرنگاران چرا سوپرشارژر ها رو به نابودی میروند؟
سوپرشارژرها برای چندین دهه از سیستمهای پرکاربرد بودهاند اما علیرغم صدای زیبای مدلهای مجهز به این سیستمها به خاطر کاهش حجم پیشرانهها و استفادهی گسترده از توربوها در حال کنار گذاشته شدن هستند.
به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان سوپرشارژرها برای چندین دهه از سیستمهای پرکاربرد بودهاند اما علیرغم صدای زیبای مدلهای مجهز به این سیستمها، به خاطر کاهش حجم پیشرانهها و استفادهی گسترده از توربوها در حال کنار گذاشته شدن هستند. شاید حتی جگواری که از این تکنولوژی در حال حاضر استفاده میکند نیز در آینده سوپرشارژرها را کنار بگذارد.
فقدان راندمان بالا :
درحالیکه توربوشارژرها گازهای اگزوز را دوباره استفاده میکنند و راندمان پیشرانه را افزایش میدهند، سوپرشارژر با استفاده از رابط متصل به میللنگ کار میکند؛ بنابراین بخشی از قدرت پیشرانه صرف توانبخشی به سوپرشارژر می شود. این کار به عنوان اتلاف پارازیتی شناخته میشود.
اتلاف پارازیتی همچنین بهطور مستقیم منجر به افزایش مصرف سوخت میشود چراکه پیشرانه برای ایجاد قدرت بیشتر باید سختتر کار کند. این فرایند امروزه جزو خط قرمزهای خودروسازان است.
ابعاد :
با جنگ قدرتی که بین خودروسازان راه افتاده، آسانترین راه استفاده از پیشرانهای توربو با فشار بالاتر است. برای اینکه یک سوپرشارژر نیز چنین عملکردی داشته باشد باید ابعاد آن افزایش پیدا کند که همین امر نیز باعث افزایش وزن آن میشود.
قابلیت اطمینان :
سوپرشارژرها به خاطر تولید گرما و انرژی جنبشی استرس زیادی را به پیشرانه وارد میکنند بنابراین بسیاری از قطعات پیشرانه باید مهندسی بسیار بالایی داشته باشند تا این فشارها را تحمل کنند. در اکثر موارد این موارد به اضافهوزن و عدم اعتماد به سوپرشارژرها منجر میشود.
جاگذاری نچندان مناسب در پیشرانه :
محل محبوب برای قرار گرفتن سوپرشارژرهای مدرن در خودروها بالای سیلندرها است. متأسفانه این کار به معنی قرارگیری بخش زیادی از آلیاژ فلزی در بالای محفظهی پیشرانه است که منجر به افزایش کلی مرکز ثقل خودرو میشود که همین امر میتواند به اختلال در عملکرد دینامیکی خودرو شود. افزایش ارتفاع مرکز ثقل باعث افزایش انحراف از مسیر و تکانهای بدنه در هنگام عبور از پیچهای تند میشود که این عملکرد برای خودروسازها مناسب نیست.
هزینه :
مهندسی پیشرفتهای که برای قرار دادن سوپرشارژر در پیشرانه بکار میرود در نهایت تأثیر خود را روی برچسب قیمت نهایی خودرو میگذارد. تقویت اضافی قطعات استاندارد خودرو برای مناسبسازی آنها به خاطر استفاده از سوپرشارژر به ناچار باعث افزایش بها میشود و از طرفی نیز باید از سوخت مرغوبتر در پیشرانه استفاده کرد.
ما شخصاً صدای تولیدی پیشرانههای سوپرشارژر و احساس آنها را دوست داریم. تحویل خطی قدرت و نالهای که این خودروها تولید میکنند واقعاً اعتیادآور هستند. خودروهایی همانند VXR8 و جگوار XKR-S قهرمانان سوپرشارژر هستند. البته استفادهی همزمان از سوپرشارژر و توربوشارژر را میتوان در لانچیا دلتا S4 دید.
انتهای پیام/
فقدان راندمان بالا :
درحالیکه توربوشارژرها گازهای اگزوز را دوباره استفاده میکنند و راندمان پیشرانه را افزایش میدهند، سوپرشارژر با استفاده از رابط متصل به میللنگ کار میکند؛ بنابراین بخشی از قدرت پیشرانه صرف توانبخشی به سوپرشارژر می شود. این کار به عنوان اتلاف پارازیتی شناخته میشود.
اتلاف پارازیتی همچنین بهطور مستقیم منجر به افزایش مصرف سوخت میشود چراکه پیشرانه برای ایجاد قدرت بیشتر باید سختتر کار کند. این فرایند امروزه جزو خط قرمزهای خودروسازان است.
ابعاد :
با جنگ قدرتی که بین خودروسازان راه افتاده، آسانترین راه استفاده از پیشرانهای توربو با فشار بالاتر است. برای اینکه یک سوپرشارژر نیز چنین عملکردی داشته باشد باید ابعاد آن افزایش پیدا کند که همین امر نیز باعث افزایش وزن آن میشود.
قابلیت اطمینان :
سوپرشارژرها به خاطر تولید گرما و انرژی جنبشی استرس زیادی را به پیشرانه وارد میکنند بنابراین بسیاری از قطعات پیشرانه باید مهندسی بسیار بالایی داشته باشند تا این فشارها را تحمل کنند. در اکثر موارد این موارد به اضافهوزن و عدم اعتماد به سوپرشارژرها منجر میشود.
جاگذاری نچندان مناسب در پیشرانه :
محل محبوب برای قرار گرفتن سوپرشارژرهای مدرن در خودروها بالای سیلندرها است. متأسفانه این کار به معنی قرارگیری بخش زیادی از آلیاژ فلزی در بالای محفظهی پیشرانه است که منجر به افزایش کلی مرکز ثقل خودرو میشود که همین امر میتواند به اختلال در عملکرد دینامیکی خودرو شود. افزایش ارتفاع مرکز ثقل باعث افزایش انحراف از مسیر و تکانهای بدنه در هنگام عبور از پیچهای تند میشود که این عملکرد برای خودروسازها مناسب نیست.
هزینه :
مهندسی پیشرفتهای که برای قرار دادن سوپرشارژر در پیشرانه بکار میرود در نهایت تأثیر خود را روی برچسب قیمت نهایی خودرو میگذارد. تقویت اضافی قطعات استاندارد خودرو برای مناسبسازی آنها به خاطر استفاده از سوپرشارژر به ناچار باعث افزایش بها میشود و از طرفی نیز باید از سوخت مرغوبتر در پیشرانه استفاده کرد.
ما شخصاً صدای تولیدی پیشرانههای سوپرشارژر و احساس آنها را دوست داریم. تحویل خطی قدرت و نالهای که این خودروها تولید میکنند واقعاً اعتیادآور هستند. خودروهایی همانند VXR8 و جگوار XKR-S قهرمانان سوپرشارژر هستند. البته استفادهی همزمان از سوپرشارژر و توربوشارژر را میتوان در لانچیا دلتا S4 دید.
انتهای پیام/
8442646
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار اقتصادی
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر آمارهای اعلامی سالانه ۲۰ درصد خروج ارز مربوط به واردات کالاهای اساسی است که با ایجاد زیرساختهای لازم کشت قراردادی و خودکفایی محصولات اساسی، میزان واردات کاهش مییابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: صدور پروانه های ساختمانی در متوسط مدت زمان ۶ماه صادر می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ گفت: ضعف در عرضه و پخش مویرگی منجر به فروش قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان در برخی مغازهها شده که این امر کاملا گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: با توجه به شرایط مساعد بارش و پیش بینی ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی گندم انتظار می رود که هرچه سریع تر جایزه تحویل اعلام شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد گفت: ایران در راستای دستیابی به حفاظت، احیا و توسعه پایدار سرزمین، اقدامات بنیادین مختلفی در زمینه مدیریت پایدار مراتع، حفظ و صیانت از جنگلها و به طور ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راههای کشور گفت: انسداد محورهای شریانی و غیر شریانی بر اثر سیل در شهرهای جنوبی کشور به ۱۰ محور رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی از صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به شتابگیری روند جمعآوری گازهای همراه و مشعل در سال ۱۴۰۳، گفت: تا پایان امسال مشعلهای گازی واحدهای پتروشیمی جمعآوری میشوند
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، قرار است هفته آینده یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار شود.