حالا قرار است طرح ترافیک برای موتورسیکلتهای شهر نیز به اجرا درآید تا شاید بتوان به حرکت آنها در پایتخت نظم داد.
- ممنوعیت ورود موتورها به مرکز شهر
مصطفی قنبرنژاد مدیر واحد صدور آرم شهرداری تهران دیروز از آغاز ثبت نام طرح ترافیک موتورسیکلتهای شهر تهران خبرداد. بهگفته وی، طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری موظف به ساماندهی تمامی موتورسیکلتها و راکبان آن شد.
براساس طرح جدید مدیریت شهری، از امروز(اول مرداد ماه) تمامی راکبان موتورسیکلتهایی که قصد ورود به محدوده طرح ترافیک شهر تهران را دارند باید با مراجعه به سایت motorcycle1396.tehran.ir نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند. مدیر واحد صدور آرم شهرداری تهران با تأکید بر اینکه موتورسواران قبل از ورود به سایت باید عوارض سالانه شهری خود را پرداخت کرده باشند، بیان کرد: راکبان بعد از این مرحله باید با تعیین نام کاربری جهت ثبت مشخصات موتورسیکلت خود در سامانه طرح ترافیک اقدام کرده و بعد از طی مراحل ثبتنام کد پیگیری خود را از سایت دریافت کنند. وی با بیان اینکه در فاز نخست ثبتنام طرح ترافیک بهدنبال جمعآوری اطلاعات موتورسیکلتهایی که وارد محدوده مرکزی تهران میشوند، هستیم، یادآور شد: راکبان موتورسیکلتها تا 15مردادماه برای ثبتنام مهلت دارند. قنبرنژاد تأکید کرد: بعد از اجرای این طرح از ورود موتورسیکلتهایی که فاقد طرح ترافیک هستند، ممانعت میشود.
- 3معضل موتورها
یکی از مهمترین معضلاتی که موتورسیکلتها برای تهران به ارمغان آوردهاند، هنجارگریزی آنهاست. یک میلیون موتورسیکلت کاربراتوری هر سال در تهران حدود 300روز فعالیت دارند و اگر هرکدام در روز فقط 5کیلومتر تردد داشته باشند، به عدد خیرهکننده 1.5میلیارد کیلومتر تردد این وسایل نقلیه در شهر میرسیم. بدینترتیب هر سال موتورسواران تهرانی، 9میلیون بار دور تهران میچرخند. ضلع دیگر معضلات شهری موتورسیکلتها آلایندگی بالای آنهاست. موتورسیکلتهای موجود در خیابانهای پایتخت اگرچه سهم یکچهارمی در ترددهای شهری دارند اما هر کدام به اندازه 5برابر یک خودروی یورو2(نظیر پراید) آلودگی هوا تولید میکنند. از اینرو جلوگیری از حرکت آنها در شهر، مهمترین گام در رفع آلودگی هوایی است که سالها بحران اول محیطزیستی شهر بوده است.
ضلع سوم خطرات، بحث امنیت پایین این وسایل در ترددهای شهری است. موتورسواران در تصادفات فوتی سال95 سهم ۲۶درصدی داشتهاند. بنابراعلام پلیس ترافیک شهری، موتورسواران بعد از عابران پیاده جزو آسیبپذیرترین ترددکنندگان هستند. طبق آمار سال95، بیشترین علل مرگومیر موتورسواران استفاده نکردن از کلاهایمنی، رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی و تخطی از سرعت مجاز بوده است.
- 600پیک موتوری سبز
شهرداری تهران در ضلع دیگر ساماندهی موتورها، «پیک موتوری سبز» را در هسته مرکزی پایتخت اجرایی میکند و طی آن 600موتور برقی در منطقه12 وارد ناوگان پیک موتوری میشوند. بهگفته وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، موتورسیکلتهای کاربراتوری هماکنون با حضور بیشمار خود آلودگی هوای زیادی در سطح شهر ایجاد میکنند، اما در مقابل گسترش فرهنگ استفاده از موتور برقی میتواند موجب کاهش چشمگیر آلودگی هوا در تهران شود. حسینی درباره طرح پیک موتوری سبز گفت: شهرداری تهران طرحی با عنوان «پیکهای موتوری سبز» در حال اجرا دارد. در طرح پیکهای موتوری سبز قرار است 50موتور برقی در هر 12نقطه مورد بهرهبرداری پیکهای موتوری سبز قرار گیرند. بدینترتیب تعداد پیکهای موتوری سبز به 600دستگاه خواهد رسید. انتشار آلایندگی موتورسیکلتهای برقی چه به لحاظ آلودگی صدا و چه آلودگی هوا صفر است.
- اعطای یارانه برای برقی شدن
یکی از گامهای ساماندهی موتورسیکلتهای تهران بحث یارانه خرید موتوربرقی بوده است. از ابتدای اردیبهشت سالجاری، سامانه اعطای تسهیلات موتورسیکلت برقی ذیل پایگاه مجازی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، به آدرس اینترنتی air.tehran.ir در دسترس شهروندان تهرانی قرار گرفته است و تا زمان پر شدن سقف بودجه مصوب شورای اسلامی شهر تهران در حمایت از موتورسیکلتهای برقی قابل دسترسی میماند. علاقهمندان در قالب ثبتنام حقیقی و حقوقی میتوانند برای دریافت این یارانه 2.5میلیون تومانی ثبتنام کنند.
9284791