دکتر محمد علی زلفیگل، امروز 6 بهمن ماه در مراسم «دانشگاه دانا» که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دانائی نباید به صورت رانتی، سزاریانی و آسانسوری باشد، بلکه باید پلکانی و تدریجی اتفاق بیفتد و نباید انتظار داشته باشیم که کل جامعه دانا باشند و محقق شدن این امر نیازمند زمان است.
وی افزود: نوع نگاه به پدیدهها به ایجاد دانایی میتواند ماکروسکوپی و میکروسکوپی باشد و در مدیریت جامعه باید یک نگاه ماکروسکوپی برای جامعه و میکروسکوپی برای هر فرد داشته باشیم. کنترل فرد به صورت درونی و بیرونی شکل میگیرد. برای کنترل درونی ایمان، اخلاق و وجدان لازم است و برای کنترل بیرونی قانون، اخلاق و فرهنگ باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس انجمن شیمی ایران، تصریح کرد: مصنوعات مورد نیاز بشر باید طوری طراحی شوند که در پایان عمل، به مواد بیضرر و ناپایدار در محیط زیست تبدیل شوند. به عنوان مثال ظروف یکبار مصرف سلولزی و پروتئینی(ذرت) جایگزین مناسبی برای ظروف پلی استایرن شده است. مطمئناً در آینده یکی از نشانههای استانداردسازی محصولات شیمیایی تعیین بازه زمانی برای تخریب محصول تولید شده خواهد بود.
وی ادامه داد: لیوانهای ذرتی پس از استفاده به عنوان علوفه دام نیز میتوانند مورد استفاده قرار گیرند و در نهایت به طبیعت باز میگردند. به همین دلیل، شیمیِ ترکیبات طبیعی بسیار مورد توجه است و بخش اعظمی از علم نوظهور زیست فناوری(بیوتکنولوژی) به تولید مواد اولیه طبیعی مورد نیاز صنایع مختلف میپردازد.
وی با بیان اینکه « جامعه دانا نیازمند عقل، قانون و علم است که در بستر فرهنگ قرار میگیرند»، افزود: یک دانشگاه دانا باید به گونهای فکر کند که بتواند نیازهای جامعه را مرتفع سازد و یک جامعه و دانشگاه دانا نباید نسبت به مسائل مختلف بیتفاوت باشد. کارآفرین، انسان عالم، عاقل و داناست. کارآفرین شخصی است که کسبوکاری بیسابقه و مخاطرهآمیز را ساماندهی و رهبری میکند و خطرهای آن را میپذیرد. به همان اندازه که یک فکر نو مهم است، دوراندازی بعضی افکار ناکارآمد هم ضرورت دارد.
زلفیگل با اشاره به اینکه « دانشگاه دانا علوم پایه را جدی میگیرد»، تصریح کرد: دانشگاه دانا نقش رشتههای مختلف مانند ریاضی، فیریک، شیمی، زیستشناسی، زمینشناسی و ... را در علوم مختلف مورد توجه قرار میدهد. برای ذخیره انرژی نور خورشید، به علم فیزیک، شیمی، ریاضی و زمینشناسی لازم است. برای مواد هوشمند به علم زیست، شیمی، فیزیک و ریاضی نیاز است. همچنین برای فیلمبرداری از مولکولها به علم فیزیک، ریاضی، شیمی و زیست نیاز است.
رئیس انجمن شیمی ایران، بیان کرد: ویژگیهای علم شامل خلاقیت، ژرفبینی، شهود و پیشبینی است. علم مانند نور شفاف است. علم به انسان قدرت خلاقیت و همچنین قابلیت پیشبینی میدهد. عالم هم که علم دارد دارای اخلاق، پیشگویی عمیق و قدرت تلفیق است.
وی افزود: در پاسخ به این پرسش که عقل چه معنایی دارد باید گفت که یک مهارت عملی بوده و معیاری از توانایی ما در راهبری زندگی است. پیشگیری کردن نیازمند چیزی بیش از معلومات صرف است. اندیشیدن به احتمالات و عواقب هر تصمیم و هر عمل منجر میشود. از دیدگاه ارسطو هدف خردمند لذتجویی نیست بلکه فارغ بودن از رنج است. عقل میگوید که خیلی زود پنجره شکسته را مشاهده و به سرعت ترمیم کنید. به عبارتی دیگر فرد باید نقطه ضعف خود را بشناسد و آن را برطرف کند تا مشکلساز نشود.
این استاد دانشگاه بوعلی سینا همدان، تصریح کرد: برای عاقلتر شدن باید چه کارهایی را انجام دهیم، سعدی در شعر خود میگوید«کاش خدا به انسان دو عمر میداد که با یکی تجربه و با دیگری یاد میگرفت که چگونه زندگی کند» اما انسان یک عمر بیشتر ندارد. یک ضربالمثل هلندی میگوید: تجربه را باید ارزان به دست آورد. عقل یعنی تجربه و ما باید باور داشته باشیم که تافته جدا بافته از دیگران نیستیم و باید از تجربیات دیگران استفاده کنیم.
وی عنوان کرد: مطالعه کتاب و تاریخ میتواند به فرد کمک کند تا از تجربیات نویسنده استفاده کند؛ گویی که در جریان زندگی فرد قرار گرفته است. انسان میتواند بینهایت عمر داشته باشد اما بستگی به نوع زندگی فرد دارد. مردمی که تاریخ سرزمین خود را ندانند، اشتباهات گذشتگان را تکرار میکنند. افرادی که تاریخ سرزمین خود را نمیدانند به تدریج باعث میشود که اشتباهات گذشتگان را تکرار و هزینه زیادی را متقبل شوند.
زلفیگل خاطرنشان کرد: تفاوت فرد عالم با عاقل در این است که آدم عالم(باهوش) مشکلات را حل میکند اما آدم عاقل (نابغه) زمینه را برای ایجاد مشکل مهیا نمیکند. عاقل یک مثقال پیشگیری میکند تا یک خروار درمان نکند و با جاخالی دادن از شکست میگریزد. بنابراین دانا به کسی میگویند که هم علم و هم عقل داشته باشد. برای علم نیازمند عشق، اخلاق و تلاش هستیم و برای عقل هم ایمان، اخلاق و وجدان لازم است.
وی تصریح کرد: پیشنهادات کاربردی که میتوان در این حوزه به کار گرفت اصلاح در استقلال مالی وزارتخانههای متولی آموزش و پرورش، تغییر در سرفصل دروس، شیوه پذیرش دانشجو، تغییر رویکرد انتخاب، سنجش و انگیزش(برنامه رصد)، شیوه استخدام عضو هیأت علمی، تعریف پازل پژوهشی و فناوری ملی، منطقهای، گروهی و فردی، تسهیل تعاملات بینالمللی و توسعه دامنه فعالیت ISC اشاره کرد.
رئیس انجمن شیمی ایران در خصوص شیوهنامه اجرائی، تصریح کرد: طراحی شیوه دریافت، ثبت، تایید و نمایه نمودن نیازها، ایدهها و اولویتهای تحقیقاتی و پیشنهادات سازمانها، وزارتخانهها، صنایع و نهادهای دولتی و خصوصی و به ویژه شهروندان کشور و ثبتنام پیشنهاددهنده و ارائه گواهی مکتوب به ارائه دهنده است. از پژوهشگران، دانشمندان، فناوران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که موضوع پایاننامه ایشان برگرفته از موضوعات ثبت شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC است حمایت ویژه میشود و در ارتقاء مرتبه علمی به تحقیقاتی که در راستای تحقق موضوعات ثبت شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است، امتیاز ویژه داده میشود.
زلفیگل بیان کرد: ما از منابع بسیار عظیمی برخوردار هستیم و در رابطه با منابع انسانی، 80 هزار عضو هیأت علمی، 4.5 میلیون دانشجو، 700 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و 100هزار دانشجوی دکترا در حال فعالیتاند. منابع مادی، بسیار متنوع هستند از نفت و گاز گرفته تا اقلیم چهار فصل و موقعیت جغرافیایی بینظیر که ما از آنها برخوردار هستیم و باید ارزش زیادی برای آنها قائل شد.
انتهای پیام